Wednesday, December 17, 2008

Salam Ukhwah... Ahlan Wa Sahlan.

Assalamualaikum w.b.t… Ahlan Wa Sahlan

Salam ziarah buat semua, khususnya ahli Persatuan Mahasiswa Sejarah UPSI yang saya kasihi. Syukur saya ke hadrat ilahi kerana dengan berkat dan maghfirah daripadanya dapat kita sama-sama meluangkan sedikit masa untuk kita merenung sejenak dengan mengamati apa yang bakal saya coretkan. Insya-Allah, saya selaku Biro Perhubungan Dan Pengantarabangsaan akan berusaha yang terdaya untuk mengemaskini blog PERMAS khususnya blog Biro Perhubungan Dan Pengantarabangsaan. Terlebih dahulu salam perkenalan dan ukhwah buat semua. Saya kira dalam blog ini saya akan mengeluarkan entri yang lebih memfokuskan kepada nilai-nilai moral dan panduan serta renungan bersama buat pengunjung blog ini, memandangkan berita, serta info-info sejarah telah banyak dipaparkan dalam blog utama PERMAS. Tidak akan saya lupakan, untuk sama saya selitkan info-info dan rencana serta peristiwa sejarah terkini yang berlaku. Insya-Allah... Sambutlah salam pena dan perjuangan dari saya buat sahabat-sahabat di luar sana. Sebarang idea dan buah fikiran amatlah saya galakkan dari anda semua. Sebelum itu, hayatilah sebentar pantun nasihat buat renungan bersama...

Aku terpaku menatap ranap
Biar pun sayu tidak tergarap
Tidak ku mampu berhenti meratap
Kaku tubuhku didakap perangkap

Andai diam jawapan yang mudah
Akan kelulah mulut dan lidah
Andai madah pembatas rasa
Biar parah menahan bicara

Melimpah dosaku tujuh lautan
Dikuasai nafsu, temannya syaitan
Beribu nikmatMu telah ku dustakan
Layakkah aku mendapat ampunan

Duhai hatiku bisikkan kesalan
Sedarkan aku dari lamunan
Kasih TuhanMu tiada sempadan
Redha dariNya menjadi idaman


Siapa aku di sisi Allah...???


Memetik rangkap sajak daripada Adilah, pemenang Sayembara Puisi 2006:

Tudinglah pada lidah yang kontang dengan zikrullah,
Yang kenyang dengan hasil daging saudaramu
Tudinglah pada hati yang gersang tanahnya tak dibaja nur Iman
Yang sengaja kau biar mengeras dan menghitam
Tudinglah pada serapah syaitan yang kau biar berdengung di setiap celahan nadi
Tudinglah pada mata separa buta dari menghadap ayat-ayat suci Tuhanmu
Tudinglah pada dahi yang tidak akrab dengan bumi
Tudinglah pada diri!
Jangan pantas kau tuding Ilahi!

No comments: